Klasa 1 LO-Cz.2
Zadania Excel
Funkcje Excel związane z datą, czasem i tekstem to podstawowe narzędzia, które przydadzą się wam zarówno w szkole, jak i w przyszłości. Poniżej znajdziecie instrukcje krok po kroku, jak ich używać, wraz z przykładami.
1. FUNKCJE DATY I CZASU
Aktualna data i czas (data_dzięki_)- Jak dowiedzieć się, ile dni minęło od danego wydarzenia do teraz?
W komórce wpisz
=DZIŚ()
lub=TERAZ()
=DZIŚ()
: Wyświetla bieżącą datę.=TERAZ()
: Wyświetla bieżącą datę i godzinę.
Przykład: Aby obliczyć, ile dni minęło od 1 stycznia 2024 do dzisiaj, wpisz:
=DZIŚ()-"01-01-2024"
. Excel automatycznie przeliczy to na liczbę dni.Zastosowanie: Obliczanie wieku projektu, czasu do terminu oddania pracy, czy daty urodzin.
Różnica między datami (DATA.RÓŻNICA) - Jak obliczyć, ile lat, miesięcy lub dni minęło między dwoma datami?
W komórce wpisz:
=DATA.RÓŻNICA(A1; B1; "lata")
lub"m"
lub"d"
.A1
: Komórka z wcześniejszą datą.B1
: Komórka z późniejszą datą."lata"
: Wynik w pełnych latach."m"
: Wynik w pełnych miesiącach."d"
: Wynik w pełnych dniach.
Przykład: Jeśli w A1 masz "01.01.2000", a w B1 "01.01.2025", to
=DATA.RÓŻNICA(A1;B1;"lata")
zwróci 25.Zastosowanie: Obliczanie wieku osób, czasu trwania wydarzeń, itp.
Dzień tygodnia z daty (TEKST) - Jak sprawdzić, jaki to był dzień tygodnia dla konkretnej daty?
W komórce wpisz:
=TEKST(A1;"dddd")
A1
: Komórka z datą, dla której chcesz poznać dzień tygodnia."dddd"
: Format, który wyświetli pełną nazwę dnia tygodnia (np. "poniedziałek")."ddd"
: Skrócona nazwa dnia tygodnia (np. "pon.").
Przykład: Jeśli w A1 masz "29.06.2025", to
=TEKST(A1;"dddd")
zwróci "sobota".Zastosowanie: Planowanie wydarzeń, analizowanie danych z różnych dni tygodnia.
2. FUNKCJE TEKSTOWE
Łączenie tekstów (ZŁĄCZ.TEKSTY lub &) - Jak połączyć tekst z kilku komórek w jedną?
Metoda 1 (ZŁĄCZ.TEKSTY): W komórce wpisz
=ZŁĄCZ.TEKSTY(A1; " "; B1)
A1
: Pierwsza komórka z tekstem." "
: Spacja (możesz wstawić dowolny separator, np. ", ").B1
: Druga komórka z tekstem.
Metoda 2 (&): W komórce wpisz
=A1&" "&B1
A1
: Pierwsza komórka.&
: Operator łączenia." "
: Spacja (pomiędzy cudzysłowami możesz wstawić dowolny tekst).B1
: Druga komórka.
Przykład: Jeśli w A1 masz "Jan", a w B1 "Kowalski", to
"=ZŁĄCZ.TEKSTY(A1;" ";B1)"
lub"=A1&" "&B1"
zwróci "Jan Kowalski".Zastosowanie: Tworzenie pełnych nazwisk, adresów, czy opisów na podstawie fragmentów tekstu.
Rozdzielanie tekstu (TEKST JAKO KOLUMNY) - Jak podzielić tekst z jednej komórki na kilka kolumn?
Krok po kroku:
Zaznacz komórkę (lub zakres komórek) zawierającą tekst, który chcesz podzielić (np. "Jan Kowalski").
Przejdź do zakładki "Dane" na wstążce Excela.
W grupie "Narzędzia danych" kliknij "Tekst jako kolumny".
Pojawi się kreator "Konwertuj tekst na kolumny".
Wybierz opcję "Rozdzielany" (jeśli dane są oddzielone przecinkami, spacjami itp.) i kliknij "Dalej".
Wybierz ogranicznik, który rozdziela twój tekst (np. "Spacja" dla imienia i nazwiska). Możesz zobaczyć podgląd danych. Kliknij "Dalej".
Wybierz miejsce docelowe (pierwszą komórkę, gdzie mają się pojawić podzielone dane, np. D1). Kliknij "Zakończ".
Zastosowanie: Oddzielanie imion od nazwisk, rozdzielanie dat na dzień/miesiąc/rok, czy wyodrębnianie danych z ciągów tekstowych.
Przedostatnia sylaba (fragment.tekstu) - Jak wyodrębnić konkretny fragment tekstu (np. drugie słowo, ostatnie litery)?
Ta operacja wymaga połączenia kilku funkcji tekstowych (np.
FRAGMENT.TEKSTU
,ZNAJDŹ
,DŁ
). Jest bardziej zaawansowana i zależy od konkretnego przypadku.Przykład (bardzo ogólny): Aby wyodrębnić środkowe słowo z tekstu w A1, możesz użyć kombinacji funkcji, np.:
=FRAGMENT.TEKSTU(A1; ZNAJDŹ(" "; A1)+1; ZNAJDŹ(" "; A1; ZNAJDŹ(" "; A1)+1) - ZNAJDŹ(" "; A1)-1)
Zastosowanie: Bardzo przydatne do analizy danych tekstowych, wyodrębniania kodów, identyfikatorów, itp. Wymaga zrozumienia, jak działają funkcje
FRAGMENT.TEKSTU
(do wycinania),ZNAJDŹ
(do lokalizowania znaków) iDŁ
(do określania długości).
Funkcje excel związane z datą ,peselem, czasem
Aktualna data =dziś(), ile dni mineło od .. =dziś()- A1(komórka z datą) enter = teraz() Ctr+ ; aktualna data ctr+shift+; czas
=data.różnica( A1; dziś(); "m") lub "d" lub"y"-lata
jaki to był dzień tygodnia =tekst(A1;"dddd")
Łączenie tekstu =A2&"spacja"& B2 lub złącz.tekst(A2;"spacja";B2)
Rozdzielanie tekstu ; Zaznacz komórki> DANE> tekst jako komórki > kreator ( jednakowa szerokość)
Przedostatnia cyfra peselu =fragment.tekstu( B2;10;1)
Link kodu-Canva
Dzień Bezpiecznego internetu-Escape room
Jak stworzyć Escape Room w Genially:
Genially to fantastyczne narzędzie do tworzenia interaktywnych prezentacji, gier i zasobów edukacyjnych. Wykorzystamy je do stworzenia cyfrowego Escape Roomu, w którym gracze będą musieli rozwiązać zagadki, aby przejść do kolejnego etapu.
Krok 1: Planowanie Escape Roomu (najważniejszy etap!)
Zanim otworzycie Genially, musicie dokładnie zaplanować swoją grę.
Temat i Fabuła:
Wybierz temat (np. "Ucieczka z laboratorium szalonego naukowca", "Rozwiązanie zagadki historycznej", "Misja ratunkowa w kosmosie").
Stwórz krótką historię, która wprowadzi graczy w świat Escape Roomu. Co się stało? Dlaczego muszą uciec/rozwiązać zagadkę? Jaki jest cel końcowy?
Liczba i rodzaje pokoi/etapów:
Ile będzie "pokojów" lub etapów? (np. 3-5 to dobry początek). Każdy pokój to nowa strona w Genially.
W każdym pokoju powinna być jedna główna zagadka lub zestaw powiązanych zagadek.
Zagadki i rozwiązania :
Dla każdego pokoju wymyśl zagadkę. Muszą być one powiązane z tematem.
Przykłady zagadek i jak je zrealizować w Genially:
Pytanie z wyborem (najprostsze i najczęściej używane): Gracz klika na obiekt, który ujawnia pytanie (w oknie interaktywnym). Poprawna odpowiedź to interaktywny przycisk, który przenosi gracza do kolejnej strony/pokoju. Niepoprawne odpowiedzi to również interaktywne przyciski, które wyświetlają wiadomość "Źle, spróbuj ponownie!" i zostawiają gracza na tej samej stronie.
Zagadka na "hasło" (realizacja przez logiczne myślenie gracza):
Rozbicie hasła: Hasło (np. "KLUCZ") dzielisz na fragmenty (K, L, U, C, Z) i ukrywasz je w różnych miejscach w pokoju (np. K pod szafką, L w książce itp.).
Element do "wpisania hasła": Tworzysz na stronie element (np. klawiaturę numeryczną, sejf, ekran komputera). Ustawiasz mu interaktywność typu "Okno". W tym oknie umieszczasz tekst: "Wprowadź hasło, które zebrałeś. Po wpisaniu hasła w Twojej głowie, kliknij tajemniczy symbol, który odblokuje drzwi!".
Tajemniczy symbol (prawdziwy "klucz"): Obok tego okna (lub gdzieś indziej, po prostu musi być dostępny) umieszczasz niewidzialny interaktywny obszar (z "Elementów interaktywnych" wybierz "Niewidzialny obszar"). Ten obszar, po kliknięciu, przenosi gracza do kolejnej strony. To jest kluczowe! Gracz "wpisuje" hasło w myślach, a jeśli jest poprawne, klika na niewidzialny obszar, aby przejść dalej. Jeśli hasło jest błędne (w jego ocenie), to nie klika, szuka dalej.
Wskazówka: Jasno wyjaśnij graczom w instrukcji do gry, że "wpisanie hasła" oznacza jego odgadnięcie i kliknięcie właściwego elementu odblokowującego.
Ułożenie elementów w kolejności: Ukrywasz kilka interaktywnych elementów. Gracze muszą kliknąć je w odpowiedniej kolejności.
Metoda 1 (Prosta): Kliknięcie pierwszego elementu ujawnia drugą wskazówkę, która prowadzi do drugiego elementu itd. Dopiero kliknięcie ostatniego elementu we właściwej kolejności przenosi do kolejnej strony. Kliknięcie błędnego elementu resetuje sekwencję lub wyświetla komunikat "Zacznij od nowa".
Metoda 2 (Bardziej złożona): Jeśli masz np. 4 elementy (A, B, C, D), które trzeba kliknąć w kolejności A-C-B-D.
Element A: Interaktywność "Przejdź do strony" -> Następna strona (np. strona z podpowiedzią do C).
Element C (na następnej stronie): Interaktywność "Przejdź do strony" -> Następna strona (np. strona z podpowiedzią do B).
I tak dalej. Wymaga to tworzenia wielu stron pomocniczych.
Znajdź różnice/ukryte obiekty: Gracz musi odnaleźć ukryty, interaktywny obiekt na obrazku. Po kliknięciu na niego, ujawnia on wskazówkę lub przenosi do kolejnej strony.
"Błąd! Spróbuj ponownie": Zawsze miej na uwadze, co dzieje się, gdy gracz poda błędną odpowiedź. Najlepiej, aby pokazywała się krótka wiadomość (interaktywność typu "Wskazówka" lub "Okno") informująca o błędzie i pozostawiająca gracza w tym samym pokoju.
Schemat/Mapa Escape Roomu:
Narysuj na kartce schemat blokowy: Strzałkami pokaż, jak gracze będą przechodzić z jednego pokoju do drugiego. Gdzie prowadzi każda poprawna odpowiedź? Gdzie są ukryte wskazówki? Gdzie znajdują się pułapki (błędne odpowiedzi, które resetują lub pozostawiają gracza w tym samym miejscu)?
Zapisz wszystkie zagadki, ich rozwiązania i jakie interaktywne elementy do nich przypiszesz.
Krok 2: Rozpocznij projekt w Genially
Zaloguj się: Przejdź na app.genial.ly i zaloguj się.
Utwórz nowy Genially:
Na stronie głównej kliknij "Utwórz Genially" w lewym panelu.
Wybierz kategorię "Gamification" (Grywalizacja).
Poszukaj szablonu "Escape Game" lub "Breakout". Genially ma wiele gotowych szablonów, które ułatwią start i mają już wbudowane mechanizmy (np. pola do "wpisywania hasła", które działają na zasadzie "niewidzialnego przycisku po poprawnym odgadnięciu"). Jeśli znajdziesz odpowiedni szablon, kliknij "Użyj tego szablonu".
Jeśli wolisz, wybierz "Pusty projekt" z sekcji "Prezentacje" lub "Interaktywne obrazy" i stwórz wszystko od podstaw.
Krok 3: Projektowanie pierwszego "Pokoju" (Strony)
Każdy "pokój" w Twoim Escape Roomie będzie oddzielną stroną w Genially.
Nazwa projektu: Nadaj projektowi tytuł (np. "Tajemnica Starego Zamku").
Pierwsza strona - Wprowadzenie:
To będzie strona powitalna i wprowadzenie do fabuły.
Dodaj tekst: Użyj narzędzia "Tekst" (po lewej), aby napisać tytuł gry, wprowadzenie do historii i krótkie instrukcje dla gracza (np. "Rozwiązuj zagadki, klikając na obiekty. Jeśli trafisz na zagadkę z hasłem, po prostu wpisz je w swojej głowie, a następnie poszukaj tajemniczego symbolu, który przeniesie Cię dalej!").
Dodaj tło: Z panelu po lewej wybierz "Tło" i wybierz odpowiedni obraz lub kolor.
Dodaj obrazki/elementy: Z panelu "Obrazy" możesz przesłać własne grafiki (np. te z ToonyTool!) lub użyć zasobów Genially ("Zasoby" - ikony, kształty, ilustracje).
Przycisk "Start": Dodaj duży, interaktywny przycisk "Start".
Kliknij na przycisk, a następnie na ikonę "Interaktywność" (ręka wskazująca na palec) na górnym pasku.
Wybierz "Przejdź do strony" i wybierz swoją drugą stronę (pierwszy pokój zagadek).
Krok 4: Tworzenie Pokojów z Zagadkami i Mechanizmami "Hasła"
Powtarzaj ten proces dla każdego "pokoju" w Twoim Escape Roomie.
Dodaj nową stronę: W lewym dolnym rogu kliknij "Strony", a następnie "+ Dodaj stronę". Wybierz pustą stronę lub skopiuj istniejącą, jeśli chcesz zachować podobny układ.
Ustaw tło i elementy pokoju:
Dodaj tło, które wygląda jak "pokój".
Dodaj elementy dekoracyjne (stoły, szafki, okna itp.) – to będą miejsca, gdzie ukryjesz interaktywne punkty.
Tworzenie zagadek (konkretne przykłady bez Forms):
A) Zagadka typu "Wybierz poprawne drzwi":
Umieść na scenie kilka elementów graficznych (np. 3 drzwi).
Jedne drzwi są poprawne: Kliknij na nie, a następnie na ikonę "Interaktywność" (ręka). Wybierz "Przejdź do strony" i wybierz stronę z kolejnym pokojem.
Pozostałe drzwi są niepoprawne: Kliknij na nie, ikonę "Interaktywność". Wybierz "Wskazówka" i wpisz np. "To ślepy zaułek. Spróbuj innej drogi!" lub "Nie tędy droga...". Gracze pozostaną na tej samej stronie.
B) Zagadka na "Hasło" (bez wpisywania tekstu!):
Ukryj elementy-wskazówki: Na stronie ukryj 3-4 interaktywne elementy. Każdy z nich po kliknięciu ujawnia jedną część hasła (np. "K", "L", "U", "C", "Z" - w interaktywności typu "Wskazówka").
Element "sejfu/klawiatury": Dodaj element graficzny przypominający sejf, klawiaturę, lub panel sterowania.
Niewidzialny obszar (rozwiązanie!): Na samym wierzchu tego "sejfu" lub w miejscu, gdzie "powinno się wpisać hasło", umieść "Niewidzialny obszar" (znajdziesz go w panelu "Elementy interaktywne" po lewej stronie).
Interaktywność niewidzialnego obszaru: Kliknij na ten niewidzialny obszar, następnie na ikonę "Interaktywność". Wybierz "Przejdź do strony" i wskaż stronę z kolejnym pokojem.
Jak to działa? Gracze najpierw odnajdują wszystkie części hasła. Po złożeniu hasła w całość w swojej głowie, klikają na "sejf", który faktycznie jest niewidzialnym przyciskiem. Zakładamy, że skoro kliknęli, to odgadli hasło. To wymaga jasnego poinstruowania graczy w wprowadzeniu do gry.
C) Zagadka typu "Kliknij w odpowiedniej kolejności":
Umieść na scenie kilka interaktywnych elementów (np. 4 obrazy, które trzeba kliknąć w kolejności).
Element 1 (pierwszy do kliknięcia): Ustaw interaktywność typu "Wskazówka" z tekstem "To był dobry początek! Poszukaj kolejnego elementu...".
Element 2 (drugi do kliknięcia): Ustaw interaktywność typu "Wskazówka" z tekstem "Coraz bliżej! Pomyśl, co dalej?".
Element 3 (trzeci do kliknięcia): Ustaw interaktywność typu "Przejdź do strony" -> Następny pokój (lub ujawnia ostateczny kod).
Pułapka: Każdy element kliknięty w złej kolejności powinien mieć interaktywność typu "Wskazówka" z komunikatem "Niestety, zacznij od nowa!" i ewentualnie odnośnik do pierwszej strony (reset gry).
Dodatkowe elementy i efekty:
Dźwięk/Muzyka: Z panelu po lewej wybierz "Wstaw" i "Audio". Możesz dodać muzykę w tle (upewnij się, że jest to muzyka bez praw autorskich lub z darmowych zasobów Genially).
Animacje: Kliknij na dowolny obiekt, a następnie na ikonę "Animacja" na górnym pasku. Dodaj animacje wejścia, wyjścia, ciągłe lub po najechaniu myszką, aby ożywić elementy.
Wskazówki (Hints): Możesz dodać mało widoczne, interaktywne punkty, które po kliknięciu ujawnią małą "Wskazówkę" (poprzez funkcję "Wskazówka" w interaktywności), jeśli gracz utknie.
Wstecz/Restart: Zawsze dodaj przycisk "Wstecz" lub "Restart" na każdej stronie, aby gracze mogli wrócić lub zacząć od nowa. Możesz to zrobić, używając "Elementów interaktywnych" i opcji "Przejdź do strony".
Krok 5: Strona z Zakończeniem
Po przejściu wszystkich pokojów, gracze powinni dotrzeć do strony końcowej.
Gratulacje! Uczniowie zakończyli Escape Room.
Możesz dodać dyplom, podsumowanie zdobytej wiedzy, linki do dodatkowych materiałów edukacyjnych.
Krok 6: Podgląd, Testowanie i Udostępnianie
Podgląd: W prawym górnym rogu kliknij ikonę "Oko" (Podgląd), aby przetestować swoją grę. To jest absolutnie kluczowe! Przejdź przez wszystkie możliwe ścieżki, sprawdź, czy zagadki działają poprawnie, a interaktywne elementy reagują jak należy. Wciel się w rolę gracza, który nie zna rozwiązań.
Publikowanie: Gdy jesteś zadowolony z efektu, kliknij "Gotowe" w prawym górnym rogu.
Wybierz opcję "Publiczny" (jeśli chcesz, by każdy mógł zobaczyć) i nadaj tytuł.
Kliknij "Publikuj".
Udostępnianie: Po opublikowaniu Genially da Ci link. Skopiuj go i możesz podzielić się nim z kolegami, koleżankami i nauczycielem